iswm

Kiel-Oslo, dag 2

• Publisert: 14.07.2017, 11:28
  • Hei!

Vi ankom Kiel klokken 10.00 dagen etter. Dessverre regnet det, så vi brukte tiden på å titte rundt på et kjøpesenter.

-Det var dårlig vær, men allikevel god stemning blant oss turistene.

-Etter å ha tittet i butikker, og M hadde fått seg en ny t-skjorte, satt vi oss ned på en liten cafe. Jeg var super fornøyd med at de solgte Bionade, favoritt brusen min.

-Etter turen i Kiel gikk vi ned til en restaurant for å spise lunsj, og for å se at båten rettet nesen hjemover igjen.

-Lunsjen vår.

-Mot kvelden var vi igjen klare for å spise middag, se på show, titte rundt og sitte i klubben.

-Middagen vår, fantastisk god mat.

-Dessert <3

Den 13.07 ankom vi Oslo igjen, og turen var dessverre over. Vi har hatt en fantastisk fin tur, og jeg gleder meg til neste gang.

#oslo #kiel #colorline #båt #båtreise #ferie #sommer #blogg

• Publisert: 14.07.2017, 11:28
  • Oslo-Kiel, dag 1

• Publisert: 13.07.2017, 14:03
  • Hei!

Da er jeg hjemme igjen etter en fantastisk båtreise med Colorline. Jeg synes det er en smule trist at turen allerede er over, for det har vært utrolig deilig med en kjærestetur. Reisen begynte tirsdag 11.07, klokken 14.00 ifra hovedstaten. Vi reiste med Fantasy, en utrolig fin båt med alt av butikker og fasiliteter.

-Alt klart før avreise ifra Oslo. Vi hadde god tid på venterommet.

-Litt av lugaren. Vi hadde 3 stjerner med innvendig vindu. Helt greit for to stykker.

-Vi spiste god lunsj på Mama Bella. Martin spiste pizza, og var super fornøyd med at de serverte Pepsi Max.

-Litt godteri på lugaren er lov, samt et helt brett med Pepsi Max.

-Jeg unte meg selv en time med spa, anbefales!

-Klar for middag på Grande Buffet.

- M var forvirret over vinkartet, og fant ut at en brus var det tryggeste.

-De hadde fantastisk god mat der, og et stort utvalg. Du forsyner deg selv. Flinke ansatte og god atmosfære. Vi satt ved siden av et ektepar som hadde vært gift i 60 år!

-Nydelig reisevær.

-Etter middagen og et fantastisk show, dro vi opp til en club hvor de spilte musikk og serverte drinker. I tillegg var det en utrolig utsikt over havet.

#reise #oslo #kiel #colorline #båt #hverdag #ferie #blogg

• Publisert: 13.07.2017, 14:03
  • 8 kommentarer
  • Opplev Østfold: Festningen i Halden

• Publisert: 16.06.2017, 15:05
  • Hei!

Festningen i Halden er oppkalt etter den dansk-norske kongen Fredrik 3. Bebyggelsen av festningen påbegynte i år 1661. Det tok mange år å bygge festningen ferdig. Festningen er så solid at den aldri har blitt inntatt av fienden.

I dag er festningen åpen for alle, og det avholdes en rekke konserter og andre arrangementer der. Inne på området finner du en rekke spisesteder og museer. Det er også et hotell og en campingplass tilknyttet festningen.

#reiser #østfold #foto #festning #tips #blogg #helg #fredag

• Publisert: 16.06.2017, 15:05
  • 0 kommentarer
  • TB: Albania

• Publisert: 26.04.2017, 17:08
  • Hei alle sammen!

De siste dagene har det snødd og vært utrolig kaldt, og da er det lett å drømme seg bort til varmere strøk. I 2015 var min familie og jeg 10 dager i Albania og 2 dager i Serbia. Det er to land jeg godt kunne tenkt meg å reise tilbake til igjen. Albania var en strandferie, men vi fikk sett hovedstaten og noen byer i nærheten. I Serbia tilbragte vi tiden i hovedstaten, og vi fikk et godt inntrykk av kommunismens tidligere preg.

-Stranda ved hotellet vårt i Albania

-Hotellet vårt i Albania.

-Serbia

Noe ferie i år er ikke planlagt, men forhåpentligvis blir det en liten reise.

#ferie #reise #europa #syden #blogg #hverdag

• Publisert: 26.04.2017, 17:08
  • 2 kommentarer
  • Opplev Østfold: Gamlebyen, (Fredrikstad)

• Publisert: 18.03.2017, 15:17
  • Hei!

I dag har mamma og jeg gått tur i Gamlebyen, og hjem. Gamlebyen er et utrolig flott sted med gamle bygninger, små cafeer og butikker. Et perfekt sted å dra på familietur når solen skinner.

Foto: Ingrid Wærnes Minde

Gamlebyen ligger på østsiden av Glomma, og ble grunnlagt i 1567 av Kong Fredrik 2. Fredrikstad er den første norske byen som ble grunnlagt etter middelalderen. Gamlebyen regnes som den best bevarte festningsbyen i Nord-Europa.

Fra Gamlebyen kan man ta byferga over til Lislebysiden og ut til Isegran. Det er en stor lekeplass der og flere store dammer med ender og svaner i. Skal du innom Fredrikstad er Gamlebyen definitivt verdt et stopp.

#fredrikstad #gamlebyen #østfold  #tur #foto #sol #helg #blogg

• Publisert: 18.03.2017, 15:17
  • 4 kommentarer
  • Opplev Østfold: Isegran i Fredrikstad

• Publisert: 15.03.2017, 16:32

• Foto: Ingrid Wærnes Minde

Hei,

i dag har lillebroren min, stefaren min og jeg vært på Isegran i Fredrikstad. Øya Isegran ligger ved nordspissen av Kråkerøy, og deler Glommas utløp i to. På Isegran ligger det et fort som er bygget før år 1287. Fortet har blitt nevnt i islendingen Gottskalks annaler.

Fra Gamlebyen i Fredrikstad kan du ta byferga over til Isegran. Det er gratis å ta ferga. Du kan også kjøre over fra Kråkerøysiden.

#foto #blogg #hverdag #tur #fredrikstad #vår

• Publisert: 15.03.2017, 16:32
  • 5 kommentarer
  • Opplev Helgeland: Reinesaksla

• Publisert: 23.02.2017, 17:53
  • Hei!

I dag har vi vært på tur, og det var 2,1 km rett opp. Utrolig slitsomt, men utsikten var helt fantastisk. Jeg ålte meg oppover bakkene med en gira kjæreste som gikk bak og skravlet om blodtrykk, helse og sommerkroppen 2017. På vei ned kunne jeg ake, og da var humøret på topp igjen.

Turstien ligger like ved Angersneset i Leirfjorden.

#friluftsliv #tur #foto #natur #snø #blogg #hverdag

• Publisert: 23.02.2017, 17:53
  • 6 kommentarer
  • Opplev Helgeland: Søvikskaret

• Publisert: 05.02.2017, 17:27
  • Hei!

Solen skinte i dag, og vi bestemte oss for å ta turen til Søvikskaret. :) Vi gikk innover mot skaret og videre mot Seterlia. Planen var egentlig å se på grotten til Stortind, men vi valgte feil sti :)

Det er så utrolig deilig at solen har begynt å komme fram igjen, og det blir nok flere fine turer framover :)

#foto #naturfotograf #sol #tur #helg #blogg #søndag #søvikskaret

• Publisert: 05.02.2017, 17:27
  • 4 kommentarer
  • Opplev Helgeland: Alstahaug kirke og Petter Dass- museet

• Publisert: 23.01.2017, 10:07

• Hei alle sammen!

Alstahaug kirke er en middelalderkirke som ble oppført på 1100- tallet eller på 1200- tallet. Kirken ligger mellom Sandnessjøen og Tjøtta, ca 20-25 minutter med bil fra Sandnessjøen sentrum. Det er et vakkert sted med god utsikt mot fjellene, havet og øyene i nærheten.

På tunet ligger den gamle prestegården samt et moderne museum tilegnet dikterpresten Petter Dass som ble født i 1647. På museet kan du se på historiske utstillinger, spise tradisjonsrik helgelandsmat og kjøpe gaver fra butikken. Les mer om priser og åpningstider på http://www.petterdass-museet.no/?page_id=14

#helgeland #petterdassmuseet #reise #blogg #hverdag

• Publisert: 23.01.2017, 10:07
  • 0 kommentarer
  • TB: India

• Publisert: 17.01.2017, 14:30

• Hei!

I 2012 reiste min familie og jeg til India. Et utrolig sted som setter spor i deg. På den ene siden av gaten går de rike med flotte klær, og på den andre sitter fattige og tigger etter penger og mat. Forskjellene er store i India. Landet er rikt på kultur, flotte strender, små butikker, god mat og hyggelige folk. Vi ble kjent med mange nye mennesker.

Vi var på flere forskjellige hoteller, små hytter, oppi fjellet og på en husbåt + en krydderplantasje. Lillebroren min ønsket å få se en elefant, noe vi gjorde, - på et lasteplan. Ikke helt det han hadde forestilt seg.

Jeg fikk lest Harry Potter 7 to ganger, og jeg ble veldig god i engelsk etter å ha pratet med en turist i flere timer om fugler.

Vil du oppleve en hel ny kultur er India stedet å dra til. Det er som å komme til en helt annen verden. Flyreisen er lang, men med filmmuligheter på flyet så er det helt greit. Det begynner å bli lenge siden familieturen, og jeg har et stort ønske om å dra til India en gang til. Kanskje jeg opplever det på en helt annen måte?

#ferie #india #reise #blogg #hverdag

• Publisert: 17.01.2017, 14:30
  • Opplev Helgeland: Øvre Forsland kraftverk

• Publisert: 11.01.2017, 13:34

• Hei alle sammen!

Helgeland er et av de vakreste stedene i Norge, og der er det mye å oppleve. Neste gang du reiser til Helgeland med venner og familie, sett av tid til å besøke Øvre Forsland kraftverk.

Øvre Forsland kraftverk ligger i Forslandsdalen, Leirfjord kommune. Vannkraftverket er kåret til Norges og verdens vakreste vannkraftanlegg og forsyner over 1700 husstander med strøm. Øvre Forsland kraftverk ligger innerst i dalen og turen bort dit er et eventyr for både store og små.

Det er over to år siden jeg og min familie gikk på tur der, men vi snakker om det fortsatt. Vi brukte kanskje litt over 1 time, men det kommer an på hvor rask du er. Turstien er godt tilrettelagt med resteplasser. Du får oppleve unike naturperler og kulturminner. Stien passer også godt som treningsrunde. Pakk sekken godt med vann og mat, og hold kameraet ditt klart. Tar du med deg hund bør du holde den i bånd. Det er en del andre dyr som lever der.

Les mer på: http://www.helgelandkraft.no/Vannkraft/var-vannkraft/vare-anlegg/ovre-forsland-kraftverk/